عبد المجيد عمومي
[search 0]
تنزيل التطبيق!
show episodes
 
Artwork
 
محمود عبد المجيد – المواطن المتفائلرحلة التغيير من شخص انطوائي إلى شخص له تأثير في الآخرين، من شخص يخجل من ماضيه ويخفيه إلى شخص يفتخربماضيه.النجاح والوصول لهدفك يحتاج منك أن تبدأ... تبدأ بخطوات بسيطة ولكن تبدأ وتسىعى وتتعلّم وتحمد الله دائما على القليل قبل الكثير.على مدار حياتي، قرأت العديد من الكتب وتعلّمت منها الكثير وكان سرّ النجاح في معظم الكتب يتلخّص في ثلاث نقاط أساسية الحمد والتعلّم والسعي.وجدت أن رحلة التعلّم ليست مجرد ما بداخل الكتب بل تحتوي على العديد من التفاصيل والخبرات. من خلال ...
  continue reading
 
Artwork

1
نداء الروح - Nida2 al Ro7

عبد المجيد أمزال - Abdul Majid Amzal

Unsubscribe
Unsubscribe
شهريا
 
يقول تعالى ويسألونك عن الروح قل الروح من أمر ربي وما أوتيتم من العلم إلا قليلا صدق الله العظيم . داخل كل واحد منا مهما كان لونه أو جنسه أو جنسيته أو دينه نفخة علوية ربانية هي سر من أسرار الله هي الروح .نداء الروح همسات تصغي لها آذان الأرواح عن الله وعن...
  continue reading
 
Loading …
show series
 
انا قررت اسيبني من موضوع التفاؤل ده بقي خالص، وقررت ابقي انسان تعيس لاني زهقت من كتر ما الناس بتقولي محمود انت متفائل علي ايه؟! فقولت اجرب التعاسة شوية، يلا بينا نشوف ازاي نوصل للتعاسة….بقلم Podeo | بوديو
  continue reading
 
لو سألت اي حد في الكرة الارضية ايه اكبر عيب فيك هيقولك انا طيب بزيادة! بصدق الناس، اومال مين الناس التوكسيك مين الناس اللي بتخزوقنا، طب ازاي نتعامل مع الطيبة الزيادة!! ده اللي هنعرفه في الحلقه دي…بقلم Podeo | بوديو
  continue reading
 
اكترنا اذا مكنش كلنا بنعاني من قلة الثقة بالنفس وانا واحد منكم ثقتي بنفسي كانت تحت الصفر، ولكن ادركت للحظة كده ان قلة ثقتي بنفسي بتخسرني فرص كتيرة اوي. بتعزلني عن العالم، فبدأت اتعلم ازاي اتعامل مع نفسي ومع افكاري وانا قدامكم دلوقتي اهو المواطن المتفائل، وهقولكم تجربتي وازاي بنيت ثقتي بنفسي في الحلقة دي...…
  continue reading
 
انا عندي 20، 30، 40 سنه ولسه محققتش حاجه!! اللي في سني بقوا اصحاب شركات وانا لسه محققتش اي حاجة!طب ايه اللي مفروض تحققه في السن ده؟ هو انت لازم تحقق حاجة اصلا؟ وهل لو محققتش اللي حققه غيرك تبقي فاشل؟ كل ده هنعرفه في الحلقة دي.....بقلم Podeo | بوديو
  continue reading
 
اكترنا عايش وسط ناس سامة (توكسيك) في بيئة العمل بقي أو الصحاب، دي بسيطة هنبعد عنهم وخلاص، طب لو أهلك هما اللي توكسيك لو والدك أو والداتك هما اللي سامين هل هنبعد عنهم؟ هنتعامل معاهم ازاي هنتخطي ده ازاي؟ ده اللي هنعرفه في الحلقة دي....بقلم Podeo | بوديو
  continue reading
 
ايه هو سرّ السعادة الحقيقية؟ ازاي تبقي سعيد في حياتك؟ياتري السعادة في الفلوس؟ يعني لو معاك فلوس هتبقي مبسوط هتبقي عايش عيشة سعيدة ولا ايه هو سر السعادة اللي بجد؟؟ ده اللي هنعرفه في الحلقة دي :)بقلم Podeo | بوديو
  continue reading
 
جملة كلنا بنسمعها وبنقولها من غير ما نفكر فيها! هو الاهتمام مبيطلبش فعلا؟ لا بيطلب عادي زيه زي اي حاجة تانية انت محتاجها بالطريقة اللي انت بتحبها بس ازاي نطلبه بقي ده اللي هنعرفه في الحلقة دي....بقلم Podeo | بوديو
  continue reading
 
خلاص مفيش حماس! مش قادر تكمّل في الحاجة الكان نفسك تعملها؟ ما طبعا عشان الحماس ده حلوه في البدايات لكن بعد كده المهم العادات، اسمع و هقولك ازاي.بقلم Podeo | بوديو
  continue reading
 
هو ايه العلاقة بين ضباط القوات الخاصة وجدتي ايه اللي يجمع بين الاتنين؟ازاي الواحد يقدر يستمر في حياته رغم كل المعاناة اللي هو عايش فيها، ازاي يقدر يكمل رغم كل الصعوبات وهو مش عايز يعمل حاجة، ازاي يقدر يتغلب علي المواقف الصعبة ويحقق نجاحات ويبقي عنده صلابة عقليةبقلم Podeo | بوديو
  continue reading
 
احنا مش بهايم! حاسس أنك ضحية المجتمع والظروف ضحية الاهل والصحاب؟ دور الضحية اغلبنا بيعيش فيه من غير ما يحس، ولكن التغيير بايدك انت وبس الصعوبات كتير بس نفكر في الحل وازاي نعدي من الصعوبات دي، التغيير بيبدأ من عندك خطوة بخطوة وكما قال الله تعالي (إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ).…
  continue reading
 
هو ايه اللي في الايام دي يخلينا نبتسم؟ ايه اهمية الابتسامة في حياتنا اصلا ؟الابتسامة مفتاح المحبة، هتخليك متفائل انت واللي حواليك لانها بتشحنك طاقة ايجابية، غير كل ده بقي فهي صدقة، وعلى رأي المثل "ان الابتسامة وان كانت تثري من يتلقاها فلا تفقر من يمنحها" يعني مش هتكلفك حاجة.ابتسموا احنا محتاجين الابتسامة الايام دي :)…
  continue reading
 
مين هو المواطن المتفائل؟ وازاي بقي متفائل؟ رحلة طويلة مليانة حكايات مابين مصر وامريكا هنعرف الفرق بين التفاؤل والوهم، لو حاسس بتشاؤم وشايف الدنيا سودا يبقي انت في المكان الصحبقلم Podeo | بوديو
  continue reading
 
ما الذي يعتمد عليه جسمك حتى يعلم أنه في الوقت المناسب للنوم فتشعر بالنعاس؟ وهل هناك أنماط زمنية وساعات بيولوجية خاصة بكل واحد منا؟ وكيف نكتشف نوعها؟ دعنا نكتشف كل هذا من خلال هذه الحلقة.. ... مصادر وروابط هامة: bit.ly/32fMb7W ... أسعد كثيرا باستقبال ملاحظاتكم وتعليقاتكم. ... تابعوني على أنستغرام: https://www.instagram.com/abdelmadjid.chikh.baelhadj…
  continue reading
 
في هذه الحلقة الثانية من سلسلة النوم أحاول فيها الإجابة على ثلاثة أسئلة، ماذا يضيف لنا النوم؟ ما هي مراحل النوم؟ وهل نحتاج ل 8 سا من النوم يوميا؟ ... أسعد كثيرا باستقبال ملاحظاتكم وتعليقاتكم. ... تابعوني على أنستغرام: https://www.instagram.com/abdelmadjid.chikh.baelhadj للتواصل: scientifically.podcast@gmail.com .... .... Music: Music Info: Corporat…
  continue reading
 
في هذه الحلقة الأولى من سلسلة النوم نتناول فيها المنظور الاجتماعي والموروث التاريخي وظهور علم النوم الحديث.. ... أسعد كثيرا باستقبال ملاحظاتكم وتعليقاتكم. ... تابعوني على أنستغرام: https://www.instagram.com/abdelmadjid.chikh.baelhadj للتواصل: scientifically.podcast@gmail.com .... .... Music Info: Corporate Documentary - AShamaluevMusic. Music Link:…
  continue reading
 
Loading …

دليل مرجعي سريع